תשבצים – מושגי יסוד

מקובל לכנות בשם תשבץ, חידות מילים או מספרים בהן התשובות המבוקשות משתלבות בהצלבה, במאוזן ובמאונך, בתוך תבנית משורטטת של משבצות ריקות, לפי רמזים הניתנים לצד התבנית או בתוכה. בין המילים, המשובצות בתבנית, מפרידים באמצעות משבצות המכילות צבע או צורות שונות או באמצעות קווים מעובים. פתרון תשבצים הוא אתגר ליכולת החשיבה, לאוצר הידע הכללי והלשוני של הפותר ויש הרואים בו רפואה מונעת לדמנציה ולפגעים ניווניים אחרים של המוח.
בנוסף לתשבץ המלבני, המקובל והשגרתי, שבו משבצים מילים, על פי ההגדרות שניתנו, יש תשבצים מסוגים רבים ושונים. השונות היא לעתים צורנית, על פי צורת המסגרת בה עומדים לשבץ את התשובות או שונות תוכנית, על פי סוגי התוכן בהן צריך למלא את התשבץ.

סוג התשבץ הפופולרי ביותר בישראל הוא התשחץ, תשבץ בו ההגדרות של המילים המבוקשות מוצבות בתוך המסגרת עצמה, בתוך המשבצות שאמורות להפריד בין המילים השונות ו/או על שולי המסגרת. התשחץ זוכה לפופולריות בעיקר משום שהפותר אינו צריך להעביר את מבטו מהטקסט של ההגדרות אל המסגרת ובחזרה, ההגדרות נמצאות בתוך המסגרת והעיניים פטורות משוטטות. לצד יתרון זה יש בתשחץ גם חיסרון אופייני, ההגדרות בתשחץ חייבות להיות קצרות, בגלל המקום המצומצם המוקצב להן, לכן המחבר נאלץ לתת הגדרות שבלוניות ולא מעמיקות או מתחכמות.

גיוון מסוים מוכנס בתשחצים על ידי שיבוץ תמונות או ציורים בתוך המסגרת, תמונות או ציורים המחליפים הגדרות. יש חילוקי דעות על התועלת שבכך והתופעה מצומצמת ושולית יחסית.

על פי דרך הגשת ההגדרות, התשבצים מתחלקים ל"רגילים" ואיטלקים. בתשבצים הרגילים ממספרים את המשבצות, מהן אמורים להתחיל לכתוב את המילים בתוך המסגרת ועל פי אותו מספור רושמים בצד המסגרת או מתחתיה או מעליה, את ההגדרות. ההגדרות למילים, שצריכים לכתוב בצורה אופקית (במאוזן), בקבוצה נפרדת וההגדרות למילים, שצריכים לכתוב בצורה ורטיקלית (במאונך), בנפרד. בתשבצים איטלקים לא מציבים מספור בתוך המסגרת, אך ממספרים את השורות המאוזנות ואת הטורים המאונכים ואת ההגדרות נותנים לפי מספר השורה/הטור, כשקווים מפרידים בין ההגדרות השונות של אותה שורה או אותו טור.

תשבץ קו הוא תשבץ רגיל או איטלקי, שהמילים בתוכו מופרדות על ידי קווים מעובים ולא על ידי משבצות מושחרות או מצוירות.

תשבץ לבן הוא תשבץ רגיל או איטלקי, שבו המסגרת מוגשת לפותר ללא משבצות שחורות או קווים מפרידים. בתשבץ לבן רגיל גם לא כותבים בתוך המסגרת את המספור. בתשבצים לבנים הקושי של הפותר גדול יותר, עליו למצוא, בנוסף למילים המוגדרות בצד, גם את המיקום הנכון של המשבצות המפרידות ולסמן אותן. לפעמים נותנים לפותרים סיוע על ידי הצבה חלקית של משבצות שחורות או כתיבת מילה או שתיים בתוך המסגרת של התשבץ, כדי שלפותר יהיה קל יותר להתחיל את הפיענוח.

במאמר הבא ארחיב על מיני תשבצים נוספים.

מאמר שפורסם ב 27-7-2010 מאת אריה ענבר באתר "מאמרים"

One Response to תשבצים – מושגי יסוד

  1. מאת יעל‏:

    נהנתי לקרוא, אעביר הלאה 🙂
    יעל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *