תשבץ מוצפן

תשבץ מוצפן או תשבץ קוד הוא תשבץ פתור שהאותיות בפיתרון הוחלפו במספרים לפי צופן החלפה מסוים, שאינו ידוע מראש לפותר הפוטנציאלי.

מקובל לתת לפותרים קצה חוט בדמות שווה הערך המספרי של כמה אותיות. בכל אחת ממשבצות התשבץ (שאינן תפוסות על ידי נקודות שחורות) מוצב מספר שמייצג אות. הפותר אמור להחליף את המספרים באותיות הידועות לו, ולנסות לנחש את יתר האותיות בהתבסס על ההרכבים שייווצרו. אם, למשל, במילה של 4 אותיות יודע הפותר שהאות הראשונה היא פ', האות השנייה ת', האות השלישית לא ידועה והאות הרביעית היא מ', הפותר ינחש בנקל שהאות החסרה היא ג', כי רק היא תשלים את הרכב האותיות למילה בעלת מובן בעברית. לאחר שהפותר חשף אות נוספת, ישבץ אותה בכל משבצת שבה רשום המספר המייצג אותה, וכך יקל על ניחושן של מילים נוספות וגילוין של אותיות נוספות.

בתשבץ מוצפן חשוב למעט באותיות חסומות (אות חסומה היא אות הנמצאת רק במילה אחת, בעוד יתר האותיות משתתפות בהרכבן של שתי מילים, האחת אופקית והשנייה אנכית), ולכן מתאימות במיוחד למטרה זו מסגרות של תשבץ קו, כי תשבצי קו אפשר ליצור ללא אותיות חסומות.

חוברות של תשבצים מוצפנים, המופיעות בהוצאת ענבר, נושאות את השם "אניגמה". אניגמה היא מילה ממקור יווני שפירושה "תעלומה". במלחמת העולם השנייה השתמשו הכוחות הגרמניים והאיטלקיים במכונות הצפנה ופיענוח בשם "אניגמה".

מקובל להעשיר את התשבצים המוצפנים בתוספות מוצפנות לפי אותו צופן החלפה, ספר ומחברו, אמרה מוכרת, סרט ובמאי וכדומה.

אריתמוגריף

אריתמוגריף (המילה arithmogriph הוכנסה לשימוש בגרמנית ונוצרה משתי מילים יווניות: אריתמוס=מספר וגריפוס=אניגמה) הוא סוג בסיסי של תשבץ מוצפן.

באריתמוגריף מציבים במאוזן מספר מילים, האחת מעל רעותה, כך שסידורן ייצור בטור מאונך מילה מסוימת. המילים במאוזן לא חייבות להיות באותו אורך, לא חייבות להתחיל מאותה נקודה ולא חייבות להסתיים באותה נקודה. את אותיות המילים מחליפים במספרים לפי מפתח הצפנה מסוים והפותרים אמורים לגלות את המילים המאוזנות, שעבורן ניתנו הגדרות פרטניות או רמז כללי (למשל, שמות של ערים בישראל) וכך לפענח את המילה שנוצרה במאונך מאותיות המילים המאוזנות.

אודות אריה ענבר

המייסד, הבעלים והעורך הראשי של "הוצאת ענבר"
פורסם בקטגוריה תשבצים וחידות, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות בנושא תשבץ מוצפן

  1. פינגבאק: תשבץ פתור כבסיס לחידות | הוצאת ענבר

  2. פינגבאק: תשבץ קו | הוצאת ענבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *