תשבץ תלת-מישורי

תשבץ תלת-מישורי הוא תשבץ המשתרע על פני שלושה משטחים, שפוגשים זה את זה ויוצרים אשליה של שלושה מישורים. האותיות של המילים המשובצות בתשבץ תלת-מישורי מתוחמות, כמו בתשבץ רגיל, על ידי נקודות שחורות או גבולות התשבץ, אך לא על ידי גבולות המישור, קרי, המילה יכולה להשתרע על פני מישור אחד או שני מישורים, כשחלק ממנה באחד המישורים והמשכה גולש למישור המשיק. אף מילה אינה יכולה להשתרע על פני שלושה מישורים.

מילים, המשובצות במישור העליון, יכולות לגלוש למישור התחתון הימני או למישור התחתון השמאלי, לפי כיוון המילה. מילים, המשובצות במישור הימני התחתון, יכולות להיות המשך של מילים המשובצות במישור העליון או שיכולות לגלוש למישור השמאלי, המשיק. מילים, המשובצות במישור השמאלי התחתון, יכולות להיות המשך של מילים שגלשו מהמישור העליון המשיק או מהמישור הימני התחתון המשיק.

תשבץ תלת-מישורי יכול להיות גם תשבץ קו תלת-מישורי (פורסם לראשונה במגוון מורחב מס' 84), אם במקום נקודות שחורות להפרדה בין המילים מציבים קווים מעובים. תשבץ תלת-מישורי יכול להיות גם תשבץ לבן תלת-מישורי (פורסם לראשונה במגוון מורחב מס' 84), אם מוטל על הפותר למצוא גם את הנקודות השחורות/הקווים המעובים המפרידים. המבנה של תשבץ תלת-מישורי פתור יכול לשמש, כמו מבנה של תשבץ רגיל פתור, לצורכי יצירת תשבץ מוצפן או תשבץ להרכבה וכו'.

תשבץ תלת-מישורי מופיע בקובץ חגיגה כפולה דורון, בשעשועון מגוון 84 וגם בחגיגה כ"ו וחגיגה כ"ז, שיצאו לאור בהוצאת ענבר ותשבצים נוספים יופיעו בחוברות נוספות של הוצאת ענבר, שעומדות לצאת לאור בעתיד.

בעבר, בשנת 1985, פורסמו בישראל 3 תשבצים שכונו "תשבצים מהסוג השלישי" או "תשבצים תלת-מימדיים" וחוברו על ידי דב (דובה) פרימרמן. התשבצים האלה דומים מבחינה גרפית לתשבץ התלת-מישורי, אך שונים מבחינות אחרות ובעיקר בדרך הגשת ההגדרות. ל-3 התשבצים שפורסמו בשנת 1985 לא היה המשך ואני משער שדרך הגשת ההגדרות הכשילה אותם.

כאן, למטה, מוצג מבנה של תשבץ תלת-מישורי, שמופיע בקובץ "חגיגה כפולה דורון".

אודות אריה ענבר

המייסד, הבעלים והעורך הראשי של "הוצאת ענבר"
פורסם בקטגוריה אטימולוגיה, תשבצים וחידות, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *